Sociale vaardigheden VMBO

breingeheimen sociale vaardigheden

Breingeheimen Sociale vaardigheden VMBO is praktijkgericht en sluit goed aan bij de niveaus basis, kader en gemengde leerweg. De voorgestelde lesmethode geeft leerlingen meer inzicht in sociale vaardigheden die onmisbaar zijn voor stages en later op de werkvloer.

 

 

Impressie spread thema 1, les 3 ‘Hoe zijn jouw klasgenoten?’

Dit 103 pagina’s tellende werkboek, is onderverdeeld in 8 thema’s van totaal 23 lessen. Het grootste deel van het boek richt zich op de praktijkopdrachten voor leerlingen.

spread thema 3, les 1: ‘Zo ben ik!’ en les 2: ‘Overal sociaal!’

Het onderwerp van dit boek, namelijk de sociale vaardigheden associeer ik met extraverte en levendige uitingen. En dát is terug te zien in de ontwerpstijl van dit boek. De close up van de rechterpagina laat zien dat de zorgvuldig samengestelde achtergronden en het uitbundige kleurgebruik de leesbaarheid van de tekst niet negatief hebben beïnvloed. Nogmaals, het betreft hier een digitale versie van het boek. De in CMYK gedrukte materialen zijn altijd fletser en matter.

thema 3, les 2: ‘Overal sociaal!’

Het ontwerp van dit particuliere boek was een zeer arbeidsintensief proces wegens een tijdrovende techniek toegepast in de linker- rechterbogen. Bij het inzoomen kunt u asymmetrische polygonen zien die in allerlei hoeken ten opzichte van elkaar staan. Het zetten van deze elementen gebeurde één voor één. Toen de compositie eenmaal af was, koos ik de kleuren en de transparantie percentages.
Het eindeffect is dusdanig een resultaat van een langdurig ontwerpproces.

spread thema 6, les 1 en 2: ‘Opkomen voor jezelf’

De uit een polygonaal stelsel van vormen bestaande achtergronden zijn verzacht door elkaar overlappende lagen met kleurverlopen. Het verkregen effect is een continuüm van spanning en harmonie afgespeeld tussen de elementen van de compositie.

spread thema 4, les 2: ‘Boos? Je inhouden of laten gaan?’

Rekening houdend met de voorkomende leer- en leesproblemen bij de beoogde doelgroep is de broodtekst gezet in grotere korps. Dat werkt de leesbaarheid in de hand en maakt de spreads overzichtelijker.

spread thema 4, les 2: ‘Boos? Je inhouden of laten gaan?’

De leesbaarheid van dit boek is verder vergroot door toepassing van witte achtergrond in de sommige kaders. Ook de invulvelden zijn ruimer dan gebruikelijk. De harmonische compositie maakt het boek prettig en duidelijk.

spread thema 5, les 1: ‘Luister je wel?’

De vele praktijkopdrachten dragen toe aan de visuele leesbaarheid van dit boek. Het onderstaand spread is daar een goed voorbeeld van; de witte invulkaders harmoniseren met de decoratieve elementen van de pagina’s.

spread thema 1, les 1: ‘Samen in de klas’

Door de afwisseling van de koudere en warmere tinten ontstaat een visueel ritme.

spread thema 3, les 1: ‘Zo ben ik!’
spread thema 1, les 3 ‘ Hoe zijn jouw klasgenoten?’

Bij dit boek horen nog een handleiding en een folder. Binnenkort worden deze twee materialen ook getoond op deze website.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven